AVRUPA VE İSPANYA'DA ÖZEL EĞİTİM
AVRUPA VE İSPANYA DA ÖZEL EĞİTİM
15.0.2014/28.0.2014 tarihleri arasında İspanya’nın Andalucia Eyaleti Sevillakentinde
Özel
Eğitimde Tanılama ve Eğitim süreçlerini öğrenmek için incelemelerde
bulunduk.Bu geziden edindiğim bilgileri, gözlemleri sizlerle paylaşmak için bu
yazıyı kaleme aldım. Bu yazıda öncelikle İspanya ve Sevilla’daki eğitim
sistemini anlatacağım sonra da özel eğitim ile ilgileri işleyişi anlatacağım.
EĞİTİME GENEL BAKIŞ
İspanya da öğretmen olmak
için 4 yıllık lisans eğitimini tamamlıyor,
devlette öğretmen olarak görev almak için sınava giriyorsun. Bu sınavda
başarılı olunca ataman yapılıyor. 2 yıl boyunca stajyer öğretmen olarak
çalışıyorsun.2 yıl sonra yeterlilik sınavına giriyorsun bu sınavda başarılı
olursan stajyerliğin kalkıyor ve öğretmen oluyorsun, başarılı olamazsan yeterli
bulunmadığın için öğretmenlik yapamıyorsun. Sevilla kentinin köyleri,
kasabalarını da katarsak üç milyon nüfus var ve iki tane özel okul var. Bu
yüzden öğretmenlerin çalışabileceği tek yer devlet okulları oluyor. Burada özel
Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri bulunmuyor, böyle bir iş sektörü yok.
Tüm eğitimler devlet okullarında yapılıyor. Buradaki okullarda mutlaka en az
bir tane Özel Eğitim Öğretmeni bulunmak zorunda. Alan değişikliği yapılmıyor bu
ülkede.
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA VE EĞİTİM SÜREÇLERİ
Baktığımız zaman prosedür
olarak bizim ülkemizle aynı gibi görünse de uygulamanın farklı olduğunu
görebiliyorsunuz. Sevilla da da bizde olduğu gibi Rehberlik Araştırma Merkezi
(RAM) gibi bir kurum var. Yalnız burada RAM bir tane değil. Okulları bölgelere
ayırmışlar, her dört veya beş okula bir RAM düşüyor.Her RAM kendi alanındaki
okullardan sorumlu. RAM çalışanları sorumlu oldukları okullara her hafta
geziler düzenliyor, oradaki öğretmenler ile toplantılar yapıyor, eğitimler
veriliyor, okullarda önleyici hizmetler veriliyor. Sınıfında engelli öğrencisi
olan öğretmen Ram çalışanları ile öğrencinin durumunu paylaşıyor. RAM
çalışanları öğrenciyi okul ortamında, sınıf ortamında gözlemliyor, testleri
yapılıyor, aile okula çağrılıyor. Aile, okul, RAM, öğretmen hep beraber çocuğun
durumunu konuşup çocuk için en uygun eğitime karar veriyorlar.Çocuğa uygun
eğitim planlaması yapıldıktan sonra çocuk bu doğrultuda yönlendiriliyor.
Eğer çocuk çok ağır düzeyde ise özel eğitim
okullarına yönlendiriliyor, orta ve hafif düzeyde ise normal okullarda Kaynaştırma Eğitimine devam
ediyor.Okullarda Destek Eğitim Odaları bulunuyor. Çocuklara ihtiyaç duydukları
dersler bu odalarda özel eğitim öğretmenleri tarafından verilmekte, diğer derslerde
kendi sınıflarında devam ediyorlar. Gerekiyorsa kendi sınıfındaki derslerde
öğrenci için ‘’MONİTÖR’’dedikleri yardımcı eleman da öğrenci ile
birlikte derse giriyor.Bu tüm engel grupları için böyle. Müfredat sık sürelerle
değişmiyor öğretmenler genel müfredatı özel eğitim gerektiren öğrenci için düzenliyor
ve BEP’lerini hazırlıyorlar. Öğrenci eğitim hayatını bu şekilde tamamlıyor.
Hemen aklımıza şu soru gelebilir. ‘’Sınıf
öğretmenlerinin sınıflarında engelli bir öğrenci olmasına bakış açısı nasıl?’’ Bu
soruyu bizzat kendim sordum ve aldığım cevabı kelimesi kelimesine sizlere
aktarıyorum.
‘’Burada öğretmenler mesleğe başlarken sınıflarında
böyle bir öğrenci olabileceğini bilirler ve bunu kabul ederek başlarlar.Bu
yüzden istememe, ret etme, ilgilenmeme, sınıfına almama gibi bir şansları
yok.Onlar şunu yaparlar bu konularda hizmet içi eğitim alırlar, özel eğitim
öğretmenleri ile iş birliği yaparlar ve kendilerini bu alanda yetiştirmeye
çalışırlar.’’ Evet kelimesi
kelimesine bu cevabı aldım ve öğretmenlerin gerçekten bunu yaptıklarına şahit
oldum. Başka söze sanırım gerek yok. Bakış açılarımız ne kadar farklı değil mi?
Şimdi Özel Eğitim Okullarını
İnceleyelim.
DİRECTORA MERCEDES
SANROMA
Burası otuziki yıllık geçmişi olan bir okul.
Okul müdüresi otuz yıldır bu okulda
görev yapmakta.Daha önce ki yıllarda öğretmen olarak çalışmış son yıllarda
müdür olarak görevine devam etmekte.
Bu okulda ağır düzeyde zihin engele sahip
olan çocuklar ve zihin engelinin yanında bir engeli daha olan çocuklar eğitim
almaktalar.Her sınıfta bir öğretmen ve Monitör bulunmakta. Ayrıca okulda bir
doktor, fizyoterapist, hemşire, psikolog ve yardımcı çalışanlar bulunmakta.
Öğrencileri öncelikle günlük yaşama adapte etmeye çalışıyorlar.
FİZİK TEDAVİ ÜNİTESİNDEN KARELER
Burada bedensel engelli çocuklar asla
kucakta taşınmıyor. Çocuğun vücuduna aparat takılıyor ve vinç sistemi ile çocuk
hareket ettiriliyor.
Bu sistem sınıfta
da var. Bu sınıfta havuzlar var ve çocuklara Hipoterapi uygulanıyor.Çocuğun
vücuduna aparat takılıyor, duşu aldırılıyor ve havuza taşınıyor seansı bitince
aynı şekilde havuzdan çıkarılıp duşu aldırılıyor ve sınıftan araba ile
çıkarılıyor.
Burada çocuğun üstü değiştiriliyor ve duş aldırılıp taşıma aparatları takılıyor ve havuza alınıyor.
Tuvaletler
OKUL
İÇİ DÜZENLEMELER
Her
odada odanın kime ait olduğunu gösteren resimler ve yazılar var. Çocuk bu
resimlere bakarak gitmek istediği kişinin odasına gidebiliyor.
SERVİSLER
Servisler tamamen
bu öğrenciler için tasarlanmış. Bu öğrencilerden başkaları kullanamıyor.
VİRGEN MACARENA OKULU
Bu okul bizim
Eğitim Uygulama Okullarımız konumunda bir okul. Burada da öğretilebilir düzeyde
öğrenciler ve aynı zamanda bedensel engeli bulunan öğrenciler gelmekte. Bu
okulda da özel eğitim öğretmenleri yanında, fizyoterapistler, doktor, psikolog
ve branş dersleri için branş öğretmenleri bulunmakta. Aynı zamanda konuşma
terapileri de yapılmakta. Öğrencilerin becerilerine göre atölye dersleri
oluyor. Bedensel engelli öğrenciler fizyoterapistler eşliğinde fizik tedavi
alıyorlar.
Okulun Genel Görüntüsü
Konuşma Terapisi Sınıfından
Kareler
Fizik Tedavi Bölümünden
Kareler
Okuldaki Atölyelerden Kareler
Ağaç İşleri Atölyesi
SON SÖZ
Yorum sizin....
Merhabalar. Blog sayfanızdaki bu yazı çok ilgimi çekti. Bu alanda lisans okumaktayım. Acaba İspanyolca öğrenip yurtdışında bu işi yapabilme şansım var mı
YanıtlaSilMerhabalar .Yazdığınız yazıyı okudum.Acaba İspanya'da özel eğitim öğretmeni olmak için Türkiye'de üniversite okuyup dil öğrenip İspanya'da iş bulma imkanımız olur mu
YanıtlaSil